Saturday, November 13, 2010

Sedihnya...Kanak-Kanak 6 Tahun Yatim Piatu Tinggal Sendirian Tanpa Penjaga

 Along makes a fire to prepare for dinner. His grandmother, who lives 15 minutes’ walk away, built two vegetable plots for him, and pays regular visits despite not living with him. 
Seorang kanak-kanak yatim piatu yang disahkan menghidap HIV positif terpaksa tinggal sendirian setelah kedua-dua ibu bapanya meninggal dunia akibat penyakit aids.  Along, nama panggilannya tinggal di kampung Niucheping, Guangxi Zhuang, Barat Daya China. Apa yang lebih menyedihkan neneknya tidak mahu memeliharanya kerana takut terkena jangkitan virus HIV. 
 Nicknamed Along, the young boy carries firewood home down a mountain path in Niucheping village of Liuzhou city in Southwest China’s Guangxi Zhuang autonomous region
Neneknya yang tinggal berhampiran kira-kira 15 minit perjalanan sanggup membiarkan cucunya tinggal sendirian di rumah buruk peninggalan ibu bapanya. Neneknya hanya melawat Along untuk menghantarnya makanan. Lebih malang lagi penduduk kampung juga turut memulaukannya. Malah ibu bapa murid  sekolah tersebut  juga mendesak pihak sekolah supaya tidak membenarkan Along belajar di sekolah tersebut dengan alasan tidak mahu penyakit kanak-kanak ini berjangkit ke atas anak mereka.
Along menerima bantuan sebanyak 7o yuan daripada Jabatan Kebajikan dan Perlindungan tempatan, namun pihak berkenaan juga membiarkan masalah Along begitu sahaja. [chinadaily.com.cn]
 Along frolics with a dog named Lao Hei, his only companion, in front of his rundown home.
Along plays soccer in front of the rundown home where he lives alone. People refuse to play with him due to concerns over his illness. No school or welfare homes will agree to take him. 

Along reads a book in poor light inside his rundown home. A local primary school was forced to turn down his application under pressure from parents of other children
 Along plays soccer in front of the rundown home where he lives alone. People refuse to play with him due to concerns over his illness. No school or welfare homes will agree to take him

25 comments:

Cik SHiNJU said...

Angkara dosa ibubapa..
Anak x berdosa menanggung derita..
Mentaliti masyarakat terhadap penghidap hiv perlu diubah..

eMMe said...

tgk pun kesian, kalo la mE mampu membantu mereka.......

Shiela Latif said...

ada nenek pun tak nak bantu dia...agaknyer kalau Along nie kaya raya banyak harta mesti ramai yang nak bantu jaga dia gamaknyer...

Khumaera Ismail said...

kesiannye bdk tu..huhu~ ta patt ar nenek dia tu..

wadud@duad said...

esh sedih lar baca.. :D

aima said...

bijak along....6 tahun survive hidup sendirian....kesedaram masyarakat sana belum cukup baik utk kes HIV,...klu kat malaysia dah terbela nasib along

☆゚ Cik Olive ☆ said...

ciannya -____-

Biela Sapine said...

laa kesian nya

mangsa yang tak bersalah di hukum sedemikian rupa.. ada juga insan sanggup berdikari sendirian

MiSs TOrA said...

sedehnya zman kanak3 sia3 je dsbbkn kesalahan ibu bapa..kejam la dunia skrg..

AngahSayang2314 said...

la sedihnyer bila tengok budak 6 tahun apa la yg diorang tahu kan???

zmah said...

Itulah takdir....kita sendiri tidak tahu..bagaimana takdir kita seterusnya..

FMZam said...

Entahlah aku pun tak terkata apa dengan nasib malang budak ni, tapi sekurang2nya dia dapat hidup bebas, menghirup udara bersih dalam kampung, tidak dikuarantin atau ditempatkan didalam bangunan khas yang terbatas kebebasannya untuk bergerak. Mudah2an budak ini akan dapat perhatian pihak berkuasa untuk penjagaan yang sewajarnya.

sha89 said...

zalim sungguh manusia tu smua kn...apelah budak umur 6 tahun tu tau...die hanya seorg mangsa akibat dosa mak ayah die..

sedih baca entry ni...

aku harap budak tu hidup dgn penuh tabah n kuatkn semangat...

Firdani said...

hukhuk..sedihnye...
sian budak ni..
baru 6 tahun..T_T

misza said...

sian tak terkata.

Mazru Majid said...

salam...

sedihnye la..masyarakat tu mmg tak tahu menahu pasal hiv..

kema said...

kesian..
patot sume pnduduk dberi pdedahan psl pyakit hiv aids...

kecik lg tp dh kena sisih...ish3

Idalara said...

kira2 hmpir sebaya anak saya..kesian...sedih melihat dia hidup sendiri menghabiskan sisa2 hidup atas dosa ibubapanya..

ummu said...

assalamualaikum bro
tabahnya hati anak ini
tanpa sesiapa di sisi
cekal meniti hari
masih bercita tinggi
tetap belajar dalam samar cahaya
msyarakanya menghukumnya
tanpa mengetahui apa itu HIV
moga ada pihak yang sedia
membantunya.
Nyanyi sunyi seorang kanak-kanak 6 tahun.

fiq said...

umur 6 tahun tu pandai pulak dia jaga diri. sedih giler idup sorg2. nenek dia pn x sanggup nk jaga. kesian nyer =(

Cheqna said...

Kesiannya..sedih akan nasibnya..semoga kanak2 ni akan dapat yg terbaik.

Satu peringatan kepada semua agar jaga tingkah laku supaya keturunan tidak menanggung akibatnya..

Bo the Nerd said...

Kesiannya..bila ada anak sendiri, lagi tak boleh terima kalau anak di pulau macam tu..

www.boisanerd.blogspot.com

Gilbert Juan said...

tak dapat aku banyangkan kalau aku yang hidup macam tu.. bertapa sunyi nya dunia..

.::: Princess MOMOY :::. said...

kesiannya...
hidup sorang2 kena pulau oleh masyarakat dan keluarga sendiri (nenek)
mereka tu tak ada perikemanusian pada budak kecik macam tu
agak 1x jer nenek dia anta makanan
cukup ker?
tapi kagum dengan ketabahan dan kecekalan budak tu
tengok dia belajar dalam gelap
memasak untuk sara hidup dia
6 tahun kecik sanagt
kat malaysia 6 tahun g tadika gelak2
adoi...kesian giler tgk
dia yang menanggung apatah lagi

Mereka ini sangat GOJES !
Peristiwa itu masih menhantui diriku...
Nak Lagi Pendrive MURAH ?

.::: Princess MOMOY :::. said...

kesiannya...
hidup sorang2 kena pulau oleh masyarakat dan keluarga sendiri (nenek)
mereka tu tak ada perikemanusian pada budak kecik macam tu
agak 1x jer nenek dia anta makanan
cukup ker?
tapi kagum dengan ketabahan dan kecekalan budak tu
tengok dia belajar dalam gelap
memasak untuk sara hidup dia
6 tahun kecik sanagt
kat malaysia 6 tahun g tadika gelak2
adoi...kesian giler tgk
dia yang menanggung apatah lagi

Mereka ini sangat GOJES !
Peristiwa itu masih menhantui diriku...
Nak Lagi Pendrive MURAH ?