Subscribe Us

LIGER...Half Lion, Half Tiger [Separuh Singa ..Separuh Harimau]

Half lion, half tiger..liger. Separuh Singa dan separuh harimau, persilangan antara singa jantan dan harimau betina..itulah liger spesies hasil perkahwinan campur  dua ekor haiwan antara singa jantan dengan harimau betina.
Projek yang diusahakan oleh The Institute of Greatly Endangered and Rare Species (T.I.G.E.R.S.) membiarkan singa dan harimau tinggal bersama dalam satu kawasan [kandang] yang luas. Pada awalnya mereka tidak menyedari apabila salah  satu daripada  anak-anak singa itu berkawan dan bergaul  dengan seekor anak  harimau sehingga akhirnya lahirlah anak hasil hubungan kedua-dua ekor haiwan  berlainan jenis dipanggil liger. Kepala liger berbentuk seperti singa betina , namun belang samar pada badan liger dan kaki pendek telah menmbentuk satu spesies baru yang berbeza dengan singa mahupun harimau. Tumbesaran liger amat luar biasa kerana peningkatan berat kirakira 1lb sehari. Dalam tempoh 1 tahun berat liger boleh mencapai 26 stone atau 165 kilogram. Salah seekor liger yang diberi nama Hercules, lahir pada 2002 merupakan yang terberat iaitu 64 stone [ 406 kg]
'Umumnya singa dan harimau tidak mengeluarkan semula dan pemuliaan singa jantan dengan seekor harimau hanya terjadi tiga kali. Sesuatu yang hebat tentang ligers adalah ia memiliki kemampuan sosial yang melampau  seperti singa jantan  Seperti harimau, liger juga suka berenang tidak seperti singa  yang takut dengan air.
Picture perfect: Playful Aries rests precariously on his brothers head - by the time of Aries' birthday, he is expected to weigh more than 26 stone

Catat Ulasan

14 Ulasan

Mr. Asada berkata…
macam jinak je. tak makan orang kot liger ni. huhu..
fiqkbe berkata…
kaki pendek mesti xleh lari laju.
Jenonymous berkata…
Dulu kat kg kecik2 selalu mak ayah takutkan dengan harimau besar lembu...memang wujud rupanya
Biela Sapine berkata…
wahh, besar nyerrr !
Kak Mahh berkata…
Bayangkan kalau diterkam orang di belakangnya...
kak gojes berkata…
nak kata...comel aje..tp sekali kena ngappp..huhuhu
Abu Uwais berkata…
biantang pun ada main kacuk2 mcm ni
zulkbo berkata…
salam..
tu dia besarnya..
tak makan orang
ke spesis ni?
Unknown berkata…
macam kucing,jinak ke ni.rasa macam nak ambik sekor letak depan umah buat kawal rumah.
Unknown berkata…
uikss..takut aku kalau jumpa d zoo..nmpak mcm jinak..tp kalau dah tiba masa meal dia tu, habis sebijik gajah dibahamnya..fuhh..anyway, nice share.
redzuan ridz berkata…
rsa mcm xpercaya je. biar betul huhuhu
paDel berkata…
ni betol ke ade ni..dah besa lembu dah haaaa
.kozue. berkata…
besar gila..
wahhhh~~
azremy berkata…
mak aii.bosar nyer