Wednesday, November 3, 2010

Katak Afrika 'African Bull Frog' Makan Apa Saja

Sejenis katak bersaiz besar Afrika yang dikenali sebagai "African Bull Frog' mempunyai  tabiat pemakanan yang luar biasa. Apa saja jenis haiwan termasuk yang berbisa seperti tikus, burung, kala jengking, malah katak  yang melalui kawasan berhampiran dengannya akan menjadi mangsa sebagai makanannya. Katak ini mempunyai bahan cecair melekat yang dijadikan sebagai perangkap untuk menangkap mangsa selain lidahnya.
African Bull Frog bersifat agresif, mampu melompat sehingga 12 kaki tinggi, mempunyai gigi seperti unjuran yang disebut odontoids.
Saiz katak Afrika ini boleh mencapai  berat sehingga 2 kilogram,  24 cm panjang dan kulitnya kedap air  untuk melindungi diri daripada kering di bawah bahang sinaran matahari yang panas melampau. Katak Afrika ini boleh ditemui di seluruh Afrika bahagian Selatan, tengah  dan timur. 
Lihat video berikut bagaimana African Bull Frog menangkap mangsa dengan rakusnya. Menakjubkan

26 comments:

EzzEddin said...

geli den nengok katak tu..
eheheh

faradeeba said...

euuuwwwwwwwww.
ktk malaysia pon sy tk suke apatah lg ktk afrika.
huhuhuhu
geli ah.




;P

bungakuning . said...

geli + scarynya tengok .

piewahid said...

kdg2 tabiat pemakanan manusia lagi dahsyat kerana manusia dah lama makan apa saja tmasuk harta anak yatim... he3

CeeKeen said...

besar nyer..katak ni..da cam kodok jer...

Melati Qistyna's Mummy said...

haiyookkk, lau den llu dopan, gak2 nyer mau di tolan :P

HaNTwO said...

huhu geli tengok encik katak ni..

d_LA said...

biar betol siap mkn tikus lg..scary2

fiq said...

eeeuuuu... nasib xde kt malaysia. kalau x mesti dia kucing pulak.

eMMe said...

eeeeee geli la....
tapi nak tgk gak geli2 pun, hehehe..
makan tikus tuu...patot la bull..bulat2 katak afrika ni...

hazusky said...

12 kaki...biar btol...

Jey Yusuff said...

ni ada kat malaysia bagus ni. leh bt umpan mancing

Aanas said...

eeuww, dun like katak.. geli geleman.. nengok jer pun udah menggelikan..

Cheqna said...

besonya...kalau terserempak lari se batu..hehehe..

:-)

Kie-yu said...

erk! seramnye

psst..org muo
kalo nk lagi bnyk komen buleh buang word verification kat komen setting

jgn marah yek ~

ALoNa Cintamaniszlite said...

Eiii...ngeri betul tgk..

Dhiaqiud said...

dasatnyer katak nih..

seribahasa.com said...

kalau kat m'sia ada katak mcm ni sudah tentu jadi gulai kari.

Dudu said...

dudu xnak kawan katak besar nie..hikhik..
geli..

suzie rahman said...

suzie nk culik pic ni leh bro? mmg nk wat n3 sal katak.hihi

Zulfahmi Abidin said...

fuyo.mcm hanjing dah aku tgok.besa gile vavi...

Terkini:
1. Tembikai Susu Ais Kisar Gembira
2.Lupe Sampai Tak Ingat 
3.Beeppp..Beeppp....Beeppp

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

ee, ngerinya tengokkk katak sebesar tuu.... gelii !!!

Amirrah Zawani said...

geli tgk katak ni..
btw, tikus tu nmpak comell :D

ahmad jo said...

geli siot tgk katak ni..haha

c. Han said...

ganasnye~~~ ape je lalu dpn mate terus ngap~~~ Allah bagi keistimewaan pade die.....

uncle aziz said...

bapak besar.. kalau uncle dapat.. uncle p jual kat pasar malm..... dapat duit...huhu

ade peniaga cina kat tempat uncle jual katak.. dorang makan dengn mee kot..huh.. kalau x silap.... sebb nmpak ramai p[elnggan cina kat ctu makan..