Sunday, July 18, 2010

A Young Auto Mechanic from China [Melentur Buluh Biar Dari Rebung?]

Sudah menjadi tradisi masyarakat Cina, mendidik anak sejak daripada peringkat awal lagi. Begitulah apa yang berlaku kepada seorang kanak-kanak Cina di negara China ini.. Pekerjaan yang kebiasaannya dikendalikan oleh orang dewasa, tetapi kanak-kanak ini dapat melakukannya dengan begitu mudah hasil daripada asuhan orang tuanya yang berterusan tanpa mengenal erti pahit getir yang terpaksa dilaluinya, berbanding kanak-kanak lain yang seusia dengannya yang hanya cuma pandai meminta dan menangis sahaja. Berkat kesabaran dan ketekunannya kanak-kanak  ini berupaya melaksanakan tugasnya dengan baik sekali dan layak digelar mekanik kereta.
 Mungkin kita merasakan agak sukar untuk mempercayai, benarkah? Untuk makluman pembaca kanak- kanak ini bukanlah mangsa buruh kanak-kanak. Lihat foto-foto berikutnya...
[sumber:visboo.com]

9 comments:

sweetsal said...

memang pun, pernah nampak anak2 cina mmg terlatih buat kerja2 berat ni..sbb tu bidang ni byk dikuasai oleh kaum lain..diorang ni memang hebat, latih anak dr kecik lg..

Zaini Punye Citer said...

sb tu dia org lebih maju dr kita..tp kita org melayu hebat apa..hntr ank tom2 bak mak ayung dedek..

amira said...

no joke..
skarang semua dah berdaya saing..hatta kanak2..kat M'sia
bakat lain yang ada..
contoh: Rempit!

ASaDa RyutaRo said...

wollah.. hebat dak ni. tak ramai yg reti tukar tayar kete camni. huhu.. orang kita pun ada jugak, tapi lom ckup ramai yg buat camni. biasanya manjakan anak. err..

ozzy said...

salam...
Suatu ketika dulu zaman saya kanak2 juga dilatih begini tapi skrg jauh berbeza anak2 amat dimanjakan

zulkbo said...

salam..
orang cina mmg begitu
tak mboh mereka bersekolahmain dengan teori je..pengalaman bekerja penting dan dididik seawal mungkin..kalau NGO antarabangsa tengok ni mau dia keskan penderaan kanak2 ni..he he

caliph shuriken said...

salam..
chinese mmg cmni.. klau xde duit nk bg ank diorg ke skolah.. diorg suroh gi keje kt bengkel2 kete moto cmtu..
nti bila smkin mahir & byk duit hasil keje tu.. diorg quit & bukak bengkel sndiri jd bos...

Asma said...

bg kaum ni, klu x bijak kt sekolah, tp mesti ada skil yg boleh wt duit..baru boley idup senang...

KiKo Berdendang said...

kering tapi pinter..