Subscribe Us

Kunyit Mampu Bunuh Sel Barah Kerongkong Anda

LONDON:Satu molekul yang dijumpai dalam kari didapati mampu membunuh sel barah esofagus (kerongkong) di dalam satu ujian makmal. Ini sekali gus memberi pembayang bahawa molekul itu mungkin berpotensi dibangunkan sebagai rawatan antibarah. 

Penyelidik di Pusat Penyelidikan Barah Cork di Ireland, berjaya merawat sel barah kerongkong dengan menggunakan curcumin (kunyit) iaitu bahan kimia dalam kari yang memberikan warna kuning dan mendapati ia mula membunuh sel kanser dalam masa 24 jam
Kajian yang disiarkan dalam British Journal of Cancer itu juga menyatakan bahawa sel-sel barah tersebut juga mula terhadam sendiri. Penyelidikan saintifik sebelum ini mengakui kunyit mampu mengawal tumor dan mereka yang memakan banyak kari kurang berisiko terhadap penyakit itu.
Ini meskipun kunyit dikatakan akan kehilangan ciri-ciri antibarah sebaik dimakan.Namun, Cik Sharon McKenna yang mengetuai kajian itu berkata terdapat potensi untuk menjadikan kunyit sebagai ubat antibarah bagi merawat barah kerongkong. 
Barah kerongkong membunuh 500,000 orang di seluruh dunia setiap tahun.Tumor yang tumbuh sangat mengancam nyawa dengan kadar peluang pesakit untuk hidup selama lagi lima tahun ialah antara 12 dengan 31 peratus. 

Menurut Cik McKenna, kajian menunjukkan kunyit menyebabkan sel barah mati 'dengan menggunakan sistem mesej sel yang tidak dijangka'. 

Pada 2007, penyelidik Amerika Syarikat mengumumkan mereka mendapati kunyit mampu merangsang sistem imunisasi sel dalam penyakit angin ahmar. -- Reuters.

Catat Ulasan

10 Ulasan

Ichigo berkata…
bagus info ni bro tapi nak makan dia lahai.. xtahan
ckLah @xiiinam berkata…
Fakta yang menarik...




Dan sireh pula...penyebab barah mulut. Betul ke?
Hairun Azmi berkata…
Tak sangka kunyit ada nilai perubatan gak...
Aus MeLankoLik berkata…
ahahaha
yke..
tapi kalo tergigit
rasenye..
alahai..
haha..
Nadiene berkata…
yup!

TQ ea!
Tanpa Nama berkata…
mase kecik2 dulu nenek aku bg minum air kunyit cmpur dgn telur sparuh msk..aku pn xtaw pe khasiatnye..
1tomyam berkata…
bagus info ni...dulu kat kampung orang tua guna kunyit buat ubat kurap...hehhe
scya lollita berkata…
ah x ske !
Zikri Husaini berkata…
wah bagus nie...minum air kunyit...warrghh pahit..
mkajunai berkata…
hebat info ini