Tuesday, February 9, 2010

Camera Shoot Trick : How a photographer coaxed a kingfisher to pose for the camera

Meliihat keindahan foto di atas seolah-olah jurukamera berada di dasar tasik untuk menangkap gambar seekor burung 'kingfisher' menangkap ikan kecil. Adalah hampir mustahil untuk mana-mana jurufoto ntuk merakam gambar seperti ini di dalam air kerana kepantasan burung dan juga masalah air yang kotor atau keladak  Untuk mengetahui bagaimana jurufoto ini berjaya merakamkan aksi burung ini sila lihat foto selanjutnya. Anda tentu teruja dan kagum setelah mengetahui rahsianya.[klik read more]
Beginilah kaedah yang digunakan oleh Adrian Groves 44 tahun, seorang jurufoto amatur hanya memerlukan kesabaran dan trik berkesan untuk memastikan hasil rakaman gambar ini begitu indah dan unik sekali. Beliau tidak perlu bersusah payah menyelam di dalam tasik atau sungai untuk merakam kingfisher menangkap ikan.
Walaubagaimanapun beliau terpaksa menunggu seharian bagi mendapatkan rakaman foto tersebut. 
Hendak seribu daya tak hendak seribu dalih'.'

15 comments:

jed_biru said...

no wonder.. creative..

Amirul Faiz Abd. Razak said...

OOo baru saya tau. :)

Mus said...

tak payah susah susah nak habiskan duit dan masa..
mmg kreatif mamat ni..

Ichigo said...

betul2 penyabar dia ni kan.. lau Ichi xsanggup nak tunggu lama

ery said...

sabar gile...

Miecyber @ Sudu said...

Kretip sungguh...

hasan said...

salam, ingatkan kat sungai muo td...

Orkid said...

omggg cantik :)

Zikr the Jalanan Sepi Perantau said...

wah sangat bagus...

onniey84 said...

wow.......menakjubkan

Dak Wan® said...

Susah erk nak dapat hasil yg cantik camni.....? Sehari nak ditunggu tanpa bergerak, boleh pengsan woo kalau tak tekad.

Natasha said...

ahahah..cantik dan mengkagumkan.... kak tash ada sorg kawan,semata2 nak ambik gambar sehelai daun gugur kebumi dia terpaksa menghabiskan hampir 15jam dibawah pokok tuh, untuk dapatkan snap daun jatuh dr pokok sebelum jatuh ketanah...

giler kan...hahahha

aried said...

dasat tol,
mmg hebat mamat ni

farenova said...

Hebatnye, tak sia-sia usaha die kan,work hard and smart..

Zamz said...

emm kena ada idea gak nk cari cara lebih mudah kan..mcm impossible je nak tunggu dlm air nak amik gambar camtu