Saturday, December 26, 2009

Petua Melembutkan Daging Dengan Bawang Putih


Kita semua tahu bahawa bawang putih memang tidak dapat dipisahkan dalam kehidupan seharian kita. Antaranya bawang putih digunakan untuk merawat penyakit, kecantikan, dan yang paling utama digunakan dalam masakan.
Bermacam-macam petua telah kita ketahui bagaimana hendak melembutkan daging yang dimasak tetapi kadang-kadang tidak menjadi. Orang muo ingin berkongsi ilmu  dengan sahabat-sahabat satu petua untuk melembutkan daging. Mudah saja.
Jika anda membeli bawang putih, belilah labu bawang putih [contoh gambar]. Ambil tangkai labu bawang tersebut dan simpan. Tangkai labu bawang ini berguna untuk melembutkan daging yang kita masak. Untuk sekilo daging masukkan 3 atau 4 tangkai labu bawang putih ke dalam masakan anda, Daging menjadi lembut dan sedap. Petua ini sesuai untuk daging masak kari atau atau masakan jenis berkuah.  Selamat mencuba.


Sekilas Tentang Bawang Putih
Bawang putih (Allium sativum) adalah herba semusim berumpun yang mempunyai ketinggian sekitar 60 cm. Tanaman ini banyak ditanam di ladang-ladang di daerah pegunungan yang cukup mendapat sinar matahari. Batangnya batang semu dan berwarna hijau. Bagian bawahnya bersiung-siung, bergabung menjadi umbi besar berwarna putih. Tiap siung terbungkus kulit tipis dan kalau diiris baunya sangat tajam. Daunnya berbentuk pita (pipih memanjang), tepi rata, ujung runcing, beralur, panjang 60 cm dan lebar 1,5 cm. Berakar serabut. Bunganya berwarna putih, bertangkai panjang dan bentuknya payung.

No comments: