Saturday, July 18, 2009

1 Ogos: Tambang dan elektrik naik, 1 Sept: Minyak naik 20 sen

Pengumuman kenaikan tambang pengangkutan awam mulai Ogos ini bagaikan merentap jantung rakyat marhaen yang setiap hari pergerakan mereka bergantung kepada pengangkutan awam kerana mereka tidak mampu untuk memiliki kenderaan sendiri.

Bagaikan jatuh ditimpa tangga apabila mendengar pengumuman tersebut. Termenung panjang memikirkan pertambahan di dalam perbelanjaan harian untuk pergi balik ke tempat kerja, menggunakan bas ekspress untuk menuju ke destinasi yang dituju dan paling perit apabila pelajar-pelajar yang berjauhan dengan keluarga terpaksa berbelanja besar untuk pulang ke kampung setiap minggu ataupun pada hari kelepasan am dan hari perayaan.

Rata-rata rakyat yang menggunakan pengangkutan awam adalah daripada golongan yang berpendapatan rendah. Hidup mereka saban hari ditekan dengan kemelesetan ekonomi dan kini kesusahan dan keperitan hidup mereka ditambahkan lagi dengan bebenan terbaru ini.

Bagaimana pula dengan ibu bapa yang terpaksa membayar lebih untuk bas sekolah anak-anak mereka? Apakah ada pilihan lain untuk mereka mengelak daripada mengeluarkan perbelanjaan yang lebih ini?

Bagi yang berkenderaan pula, kesengsaraan mereka akan bermula pada bulan September ini apabila harga minyak akan dinaikkan sebanyak 20 sen seliter.

Sudah pastinya harga barangan akan melambung tinggi seperti mana yang berlaku sebelum ini. Kenaikan harga minyak adalah punca asas kepada kenaikan harga-harga barangan harian.

Tarif elektrik pula diwar-warkan akan dinaikkan mulai Ogos. Dimana sudahnya kesengsaraan rakyat yang berpendapatan sederhana ke bawah ini? Hidup bagaikan dikepung oleh pelbagai masalah kewangan yang menghimpit.

Dimanakah jalan keluarnya?

3 comments:

CCEO PulakDah said...

Salam Cikgu Suhaimi,
Jemput ke blog saya.
Tak sangka Cikgu hebat berblog juga ya.
Syabas orang muo.
Respect pendirian cikgu yang tidak mudah ditarik hidungnya oleh "Kerajaan 1Malaysia".
Kalau kenal saya siapa komen kat blog saya.
Salam perjuangan.

baileys kline said...

Halo orang
Saya ingin berkongsi kesaksian ini dengan anda
Saya telah diuji HIV POSITIF dengan jumlah 90 CD4
Setelah berpisah dengan mantan saya dan tidak berada dalam hubungan selama 4 tahun
Saya telah membuat keputusan untuk kekal tunggal dan menumpukan pada kerjaya saya dan pertumbuhan masa hadapan
Maka HIV datang bersama
4 tahun ke bawah garis ini adalah kejutan dan pukulan dan dimasukkan ke meds dengan serta-merta
Saya telah belajar bahawa kita tidak boleh memikirkan mengapa dan bagaimana dan bila sudah ada di sini bersama kami
Saya menerimanya sebagai salib saya
Satu hari yang setia saya jumpa kesaksian yang disiarkan oleh salah seorang adam mengenai bagaimana Dr Muli Jonathan menyembuhkannya dalam hiv dalam masa 14

hingga 21 hari mengambil ubat herba afrika tradisional saya tidak mempunyai pilihan
Saya menghubungi beliau Setelah mentadbirkan dadah herba selama 14 hari, saya memutuskan untuk memeriksa kiraan CD4 saya untuk mengetahui sama ada dadah itu

berfungsi
Saya dapati bahawa CD4 saya adalah 810 Saya meneruskan dengan ubat untuk 14 hari yang lain menjadikannya 21 hari saya seorang wanita gembira hari ini kerana

saya berani mengatakan saya HIV NEGATIF ​​Semua terima kasih kepada Dr Muli Jonathan Masih ada masa depan yang hebat di hadapan untuk semua orang yang

Dijangkiti Sila jangan mati dalam kesunyian
Saya bersaksi hari ini kerana saya berjanji kepadanya bahawa saya akan mengumumkannya kepada dunia jika dia dapat menyembuhkan saya dari Hiv
Hubungi Dr Muli Jonathan sekarang di e-mel ini mulijonathanherbal@gmail.com
Whatsapp: +2349038544302
LAMAN WEB: https://mulijonathanherbalhome.yolasite.com

baileys kline said...

Halo orang
Saya ingin berkongsi kesaksian ini dengan anda
Saya telah diuji HIV POSITIF dengan jumlah 90 CD4
Setelah berpisah dengan mantan saya dan tidak berada dalam hubungan selama 4 tahun
Saya telah membuat keputusan untuk kekal tunggal dan menumpukan pada kerjaya saya dan pertumbuhan masa hadapan
Maka HIV datang bersama
4 tahun ke bawah garis ini adalah kejutan dan pukulan dan dimasukkan ke meds dengan serta-merta
Saya telah belajar bahawa kita tidak boleh memikirkan mengapa dan bagaimana dan bila sudah ada di sini bersama kami
Saya menerimanya sebagai salib saya
Satu hari yang setia saya jumpa kesaksian yang disiarkan oleh salah seorang adam mengenai bagaimana Dr Muli Jonathan menyembuhkannya dalam hiv dalam masa 14

hingga 21 hari mengambil ubat herba afrika tradisional saya tidak mempunyai pilihan
Saya menghubungi beliau Setelah mentadbirkan dadah herba selama 14 hari, saya memutuskan untuk memeriksa kiraan CD4 saya untuk mengetahui sama ada dadah itu

berfungsi
Saya dapati bahawa CD4 saya adalah 810 Saya meneruskan dengan ubat untuk 14 hari yang lain menjadikannya 21 hari saya seorang wanita gembira hari ini kerana

saya berani mengatakan saya HIV NEGATIF ​​Semua terima kasih kepada Dr Muli Jonathan Masih ada masa depan yang hebat di hadapan untuk semua orang yang

Dijangkiti Sila jangan mati dalam kesunyian
Saya bersaksi hari ini kerana saya berjanji kepadanya bahawa saya akan mengumumkannya kepada dunia jika dia dapat menyembuhkan saya dari Hiv
Hubungi Dr Muli Jonathan sekarang di e-mel ini mulijonathanherbal@gmail.com
Whatsapp: +2349038544302
LAMAN WEB: https://mulijonathanherbalhome.yolasite.com