Thursday, April 30, 2009

TPM Turun Muo 2 Mei 09


Selamat datang TPM Malaysia yang baru! Selamat datang YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin dan isteri, Puan Sri Norainee Abdul Rahman ke daerah Muo bersejarah.

Seluruh warga Muo mengalu-alukan kesudian YAB ke bandar Muo pada 2 Mei ini ( Sabtu) . Dengar kabo lawatan YAB TPM di bawah anjuran Persatuan Perniagaan Kaum Tionghua Muo. Mula-mula YAB akan mendarat ( helikopter) di Padang Hoki Muo dan melawat Sekolah Menengah Tinggi Muo bekas sekolah tempat YAB menuntut. Kemudian akan menghadiri majlis anjuran Persatuan Perniagaan Kaum Tionghua Muo.

Cerita pasal sekolah ni, jika ada kesempatan YAB pergilah melawat sekolah-sekolah yang terletak nun jauh di kampung pedalaman tu. Lihatlah sendiri keadaan sekolah-sekolah kampung yang sudah lama terbiar dan ketinggalan dari segi pembangunan fizikalnya.

Sebagai TPM merangkap Menteri Pelajaran, molek benar sekiranya YAB melihat sendiri keadaan sekolah-sekolah tersebut. Dengan cara ini saja YAB akan mendapat maklumat yang tepat tentang keadaan sekolah di kampung. YAB boleh melawat sekolah-sekolah rendah terutamanya di kawasan Sg Balang yang kebanyakan sekolah rendah masih belum menerima bangunan baru untuk menggantikan bangunan lama yang sudah uzur dan kurang selamat digunakan oleh anak-anak kami orang kampung .

Harapan kami orang kampung semoga kemudahan frasana sekolah- sekolah di Muo terutamanya dan di kawasan pedalam seluruh negara amnya mendapat perhatian dan pembelaan yang sewajarnya daripada YAB.

Orang Kampung Nak Kemudahan Sekolah Yang Selesa

Setelah 52 tahun negara merdeka, kemajuan negara dari segi fizikalnya memang tidak boleh dinafikan. Namun masih terdapat antara kalangan warganegara yang masih belum dapat menikmati erti kemerdekaan yang sebenarnya kerana taraf hidup dan arus pembangunan yang mereka peroleh masih jauh ketinggalan berbanding dengan kawasan- kawasan bandar.

Setelah 52 tahun merdeka, masih banyak keadaan bangunan sekolah-sekolah di luar bandar dan di kawasan pedalaman kelihatan amat uzur dan begitu naif sekali. Orang kampung mahukan bangunan sekolah serta kemudahan yang terbaik buat anak-anak menuntut ilmu kerana anak-anak adalah pewaris bangsa masa depan. Kalau bangunan dan kemudahan sekolah masih lagi pada tahap zaman sebelum merdeka macam mana anak-anak kami nak jadi pandai dan bijak macam anak-anak orang bandar. Anak-anak orang kampung pun teringin nak merasa tempat belajar yang nyaman, selesa, serta lengkap dengan segala kemudahan pembelajaran.

Setelah 52 tahun merdeka, anak-anak orang kampung masih lagi menghuni sekolah yang sudah usang, malah ada yang sudah tidak selamat digunakan.

Apa yang orang kampung harapkan ialah dahulukan dan segerakanlah projek-projek pembangunan untuk pendidikan. Jangan biarkan kami menunggu begitu lama....

rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan!

Tuesday, April 28, 2009

Saham & Projek Mega VS Rintihan Orang Kampung

Orang kampung tak ada duit untuk melabur. Pendapatan pun cukup makan je. Dengan harga barangan yang sentiasa naik, susah nak turun pulak tu,macam manalah kami nak melabur. Projek mega yang ada pun bukannya kami dapat bahagiannya.

Kami mahu kemudahan asas yang baik, berkualiti dan selesa untuk anak-anak kami membesar. Orang kampung juga mahu kerajaan tolong tengok-tengokkan harga barang yang semakin melambung. ( Harga susu pun boleh tahan harganya. Itu baru susu tepung yang biasa belum lagi susu tepung yang baik, tak mampu nak membelinya. Kalau macam ni tak dapatlah anak kami merasa khasiat susu yang berkualiti. )

Kami juga mahukan kemudahan sistem komunikasi yang baik dan murah bayarannya untuk anak-anak kami menimba ilmu. Perkhidmatan internet memang amat diperlukan oleh anak-anak kami pada zaman IT yang serba canggih ni. Sekarang ni semua jenis permohonan kena pakai online, dah tak ada borang lagi. Nak cari kerja, bayar cukai, nak mohon masuk sekolah asrama, nak mohon masuk IPTA/ IPTS, nak mohon biasiswa, nak mohon ntah apa-apa lagi semua kena guna internet. Walaupun kerajaan dah menyediakan pelbagai pilihan kemudahan perkhidmatan internet macam stremyx, broadband,dan ntah apa-apa lagi, tetapi bayarannya macam tak semua orang kampung mampu membayarnya. Sudahnye anak-anak kami berlonggokle di kedai sibercafe, kena duit lagi. Yang untung tauke sibercafe juga.

Orang kampung tak mahu dikenakan cukai yang membebankan. Nak makan kena cukai. Nak letak kereta kat tepi jalan kena cukai. Nak buka pintu rumahpun kena cukai. Tanah sekangkang kera pun kena cukai.

Anak- anak nak belajar kena bayar yuran, macam-macam yuran kena bayar. Nak masuk universiti yurannya tinggi. Tak hantar anak belajar, nanti anak salahkan mak bapak pula kenapa tak bagi masuk U sedangkan pada hakikatnya tak mampu nak bayar yuran. Pinjam dengan PTPTN pun ada cukainya.Itu pun kami diam saja, sebab kesian dengan kerajaan yang tak ada duit nak bantu anak kami belajar sebab duit tu nak guna buat jalan, salurkan air paip ke rumah , nak bagi rumah kita bekalan api dan lain-lain.

Ini satu lagi bab bil . Macam-macam bil nak kena bayar setiap bulan. Bil air, bil elektrik, bil telefon. Kami bukan tak nak bayar, cuma kami nak bayar dengan kadar yang berpatutan, kalau boleh biarlah caj yang dikenakan menyejukkan hati.

Orang kampung bukan tak nak bayar cukai. Kami sanggup bayar cukai asalkan cukai yang dikenakan tidak melampau sangat. Kami tahu tanggungjawab kami kepada negara. Kami tetap setia dan tak miss bayar cukai. Orang kampunglah yang paling setia kepada negara, tak ada nak bising-bising macam sestengah orang tu yang dah kaya, jutawan lagi, tapi tak reti-reti nak puas, asyik nak menimbun harta je sampai tak ingat mati. Umur dah lanjut pun masih terhegeh-hegeh berebut harta, sampai gaduh-gaduh, Isy...isy...isy... masyaAllah..... selisih...

Justeru, orang kampung mahu kerajaan yang prihatin dengan masalah besar mereka walaupun ada sesetengah wakil rakyat beranggapan masalah orang kampung perkara kecil saja, alah.... bagi kain pelikat dengan kain batik senyaplah mereka nanti. Jangan macamtu YB nanti orang kampung tak mahu pangkah YB lagi.... ingat tu....

Friday, April 17, 2009

Gelagat Syaitan di Majlis Kenduri

Menurut apa yg diceritakan oleh Tok Dahaman, suatu hari katanya, dia bersama isterinya berjalan hendak kenduri kahwin dihujung kampung.....

Malangnya, ketika itu hujan turun dengan lebatnya. maka terpaksalah mereka menunggu hujan berhenti. Apabila hujan reda, ketika itu jam menunjukkan pukul 1.00 tghhari. tiba di suatu simpang jalan, mereka terdengar suara tangisan kanak-kanak.

Setelah dilihat sekeliling, didapati 3 orang kanak-kanak tanpa pakaian menangis di tepi sebatang pokok besar yang telah tumbang. Kata Tok Dahaman, dia sungguh hairan, siapa pula yg meninggalkan anak dalam keadaan begitu?

Tetapi, dia mula syak bahawa budak-budak tiu bukanlah manusia biasa kerana didapatinya mereka berkepala botak, berperut buncit, mata besar dan telinganya pula capang dan tajam. Sementara jari-jari tangannya amat panjang begitu juga jari kaki. Walaubagaimanapun, Tok Dahaman bertanya juga apa sebab mereka menangis di tepi jalan.

Menurut salah satu drpd budak2 itu, rumah mereka telah runtuh disebabkan oleh hujan yg amat lebat sebentar tadi.

Tok Dahaman bertanya dimana rumah...? Mereka pun menunjukkan kepada pokok besar yang tumbang itu. Sudah sah lah yg budak-budak itu adalah anak jin atau syaitan, jelas Tok Dahaman.

Menurut Tok Dahaman, anak-anak syaitan itu telah meminta dia untuk memberitahu kepada ibu bapa mereka yang berada di rumah kenduri tentang perihal rumah mereka yg telah runtuh itu. Akan tetapi, Tok Dahaman menjelaskan kepada budak-budak itu bahawa dia tidak mungkin dapat mencari ibu bapa mereka kerana syaitan tidak dapat dilihat oleh manusia dengan pandangan mata kasar.

Lantas, anak syaitan itu memberi sedikit minyak untuk disapu di kening. Menurut anak syaitan itu lagi, minyak itu membolehkan pandangan terhadap benda-benda hijab dibuka. Ayah syaitan tersebut dapat dikenalpasti kerana dia menggantung tengkorak kecil di leher manakala ibu mereka memakai tulang ayam bersilang di rambutnya.

Anak syaitan tersebut berpesan meminta ibu bapa mereka pulang dengan segera kerana rumah mereka runtuh dan mereka di dalam kesejukan.

Cerita Tok Dahaman lagi, ketika sampai di rumah kenduri, dia dan isterinya pun memakai minyak tersebut. Tok Dahaman kemudian menyuruh isterinya mencari
syaitan betina di atas rumah sedang dia sendiri mencari syaitan jantan di tempat org lelaki.

Sebaik sahaja minyak tersebut di sapu di kening, mereka lihat begitu banyak syaitan bercampur gaul dgn org ramai.

Ada sebahagiannya sibuk ditempat memasak, mengganggu di kawah gulai dgn memasukkan berbagai jenis najis ke dalam segala masakan (kerana org yg memasak tidak membaca Bismillah...), syaitan-syaitan tersebut ada yg meludah, membuang air kecil dan besar ke dalam piring dan mangkuk...Ada juga yg muntah ke dalam makanan,ada yang bergayut di bahu, duduk di kepala dan riba manusia.

Tok Dahaman dan isterinya yang memandang suasana itu menjadi tidak tergamak untuk makan org ramai pada hari itu menjadi hairan melihat kelakuan Tok Dahaman pada hari itu.

Menurut Tok Dahaman dia amat sukar untuk berjalan kerana terpaksa mengelak daripada berlanggar dengan syaitan kerana syaitan lebih sibuk mengalahkan manusia di rumah kenduri.

Setelah sibuk mencari, akhirnya jumpa lah dia dgn bapa syaitan tersebut.

Ketika itu, syaitan tersebut sedang makan dgn gelojohnya. Tok Dahaman pun bertempik kepada syaitan tersebut serta memberitahu kepada syaitan tersebut bahawa rumahnya telah runtuh. Syaitan tersebut sangat terperanjat dan bertanya bagaimana Tok Dahaman boleh melihat syaitan.

Apabila mendengar penjelasan Tok Dahaman, syaitan tersebut pun berlari pulang sambil memijak kepala orang ramai. Bagi pihak perempuan pula, keadaan lebih kecoh. Menurut isteri Tok Dahaman, ramai sungguh syaitan betina yang sama-sama makan kenduri dengan org perempuan bahkan di bahagian perempuan keadaan lebih teruk lagi kerana syaitan betina ada yg membawa anak mereka.

Kerenah anak-anak syaitan ini memang tidak dapat dikawal oleh ibu bapa mereka. mereka melompat dari satu talam ke satu talam sambil mencapai makanan dari pinggan atau tangan orang. Ada yg membuang air kecil sambil bergayut di jendela rumah

Akhirnya ibu syaitan tersebut ditemui oleh isteri Tok Dahaman di bilik pengantin sedang bersolek bersama-sama pengantin perempuan Isteri Tok Dahaman mengenalinya berdasarkan tulang ayam yang bersilang dirambut yang kotor dan berbau busuk itu. Rupa syaitan betina tersebut sgt menggerunkan.

Keadaan mejadi kecoh kerana orang ramai melihat isteri Tok Dahaman bercakap dengan cermin tempat bersolek.

Untuk sehari itu, letihlah mulut mereka menjelaskan kepada orang ramai tentang sebab keanehan sikap mereka pada hari itu, terpulanglah orang mahu percaya atau tidak. Begitulah halnya, keadaan syaitan yang sungguh menjijikkan jika kita tidak menyebut nama Allah ketika hendak makan.
Sebelum makan, sebut lah nama Allah...atau sekurang-kurangnya bacalah BISMILLAH.....

DIPETIK DPD MAJALAH IKTIBAR, EDISI PENGENALAN, CETAKAN PERTAMA 1999.

Saturday, April 4, 2009

TERIMA KASIH PAK LAH... JASAMU DIKENANG

Terima kasih Pak Lah... Kami seluruh warganegara Malaysia mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan dan jutaan terima kasih kepada Pak Lah atas jasa-jasa dan sumbangan bakti Pak Lah kepada negara . Biarpun perkhidmatan Pak Lah sebagai PM tidak lama namun kami tetap menghargai pengorbanan dan menghormati Pak Lah . Antara sumbangan besar Pak Lah kepada kami ialah mengembalikan hak kami kebebasan bersuara setelah sekian lama tidak menikmatinya.

Kepada Tun Jeanne Abdullah.... terima kasih kerana menjaga Pak Lah dengan sepenuh hati. Semoga dengan adanya Tun Jeanne yang sentiasa di sisi Pak Lah, harapan kami Pak Lah akan sentiasa gembira dan bahagia walaupun kami sedar bahawa jauh di sudut hati Pak Lah terdapat kesedihan dan kedukaan yang melanda kerana dipaksa turun dari takhta kepimpinan negara.

Tahniah kepada PM baru kita YAB Dato' Seri Mohd Najib Bin Tun Razak yang baru sahaja dilantik sebagai PM Malaysia ke enam. Harapan kami semoga YAB PM dapat menjalankan tugas dan tanggungjawab kepada negara dengan amanah, adil dan bijaksana . Semoga Malaysia terus aman dan makmur.
(Foto : dpd pinkturtle2.wordpress.com/)

Malaysian former Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi, right, and his wife Jeanne Abdullah wave as they leave prime minister's office in Putrajaya, outside Kuala Lumpur, Malaysia, Friday, April 3, 2009. Malaysia's new Prime Minister Najib Razak took office Friday, inheriting myriad challenges, including a flagging economy, a racially divided society and a moribund ruling party struggling to regain its popularity.

Former Malaysian Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi (2nd R) and his wife Jeanne Abdullah (R) wave as they leave the prime minister's office in Putrajaya, near Kuala Lumpur April 3, 2009. Najib Razak was sworn in as Malaysia's sixth prime minister on Friday, taking the reins of a country grappling with a sharp economic slowdown and a growing racial and religious divide.

Malaysia's former Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi waves after the handing over ceremony to his successor Najib Razak (not in picture) in Putrajaya outside Kuala Lumpur April 3, 2009. Najib was sworn in as Malaysia's sixth prime minister on Friday, taking the reins of an economy grappling with a sharp slowdown and a growing racial and religious divide.

Malaysian former Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi waves as he leaves the National Palace in Kuala Lumpur, Malaysia, Friday, April 3, 2009. Malaysia's new Prime Minister Najib Razak took office Friday, inheriting myriad challenges, including a flagging economy, a racially divided society and a moribund ruling party.


10 Perangkap Syaitan


ALLAH berfirman yang bermaksud: "Syaitan memberikan janji yang membangkitkan angan-angan kosong kepada mereka. Walhal syaitan itu tidak menjanjikan kepada mereka kecuali tipu daya belaka. Tempat mereka itu ialah di neraka jahanam dan mereka tidak memperoleh tempat untuk lari daripadanya. '' ( An-Nisa': 120-121).

Keterbukaan manusia mengundang kehadiran syaitan ke dalam diri masing-masing, sebenarnya ada kaitannya dengan sifat mazmumah yang diamalkan dalam kehidupan seharian. Melalui pelbagai jenis sifat mazmumah itulah sama ada kita sedar atau tidak, kita sebenarnya telah menyediakan ruang kepada syaitan untuk menapak dalam diri. Apabila syaitan sudah meraja dalam diri, seseorang individu itu akan sanggup melakukan apa jua perbuatan keji dan mungkar kerana keinginan nafsu akan menjadi sebati dengan sifat jahat syaitan itu sendiri.

Hati, suatu organ istimewa kurniaan Allah kepada manusia, pada saat dan waktu itu juga akan mula goyah apabila sedikit demi sedikit syaitan durjana mula merayap untuk menguasai tunjang di dalam badan manusia tersebut. Berlumba-lumbalah nanti para syaitan untuk memenangi dan menguasai hati manusia. Mereka akan sedaya upaya menawan hati tersebut dan memujuk nurani manusia untuk melanggar segala perintah Allah. Beruntunglah golongan manusia yang berupaya menangkis godaan tersebut..

Mengikut para ulama, syaitan akan menguasai tubuh badan manusia melalui sepuluh pintu:

1. Melalui sifat bohong dan angkuh

Dua sifat inilah yang amat mudah tersemai dan menyubur dalam diri manusia. Ia berpunca daripada keegoan manusia itu sendiri yang lazimnya akan mudah hanyut ketika dilimpahi kemewahan dan kesenangan.

2. Melalui sifat bakhil dan kedekut

Setiap harta benda dan kemewahan yang diperoleh adalah kurniaan ALlah yang seharusnya dibelanjakan ke jalan yang hak. Ia boleh digunakan untuk membantu kesempitan hidup orang yang memerlukan sama ada melalui kewajipan berzakat atau bersedekah.

3. Melalui sifat takbur dan bongkak

Sifat ini selalunya bertapak dalam diri seseorang manusia yang merasakan dia sudah memiliki segala-galanya dalam hidup ini. Mereka terlupa bahawa kesenangan dan kenikmatan yang dikurniakan itu boleh ditarik oleh Allah pada bila-bila masa saja. ALlah Taala berfirman yang bermaksud: "Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang takbur.'' (An-Nahl:23)

4. Sifat khianat

Khianat yang dimaksudkan bukan sahaja melalui perbuatan merosakkan sesuatu yang menjadi milik orang lain, tetapi juga mengkhianati hidup orang lain dengan tidak mematuhi sebarang bentuk perjanjian, perkongsian dan sebagainya.

5. Sifat tidak suka menerima ilmu dan nasihat

Junjungan RasuluLlah s.a.w. selalu menasihati para sahabat baginda agar menjauhkan diri masing-masing daripada menjadi golongan manusia yang dibenci Allah, iaitu golongan yang tidak suka diri mereka dinasihati atau mendengar nasihat orang lain.

6. Melalui sifat hasad

Perasaan hasad dengki selalunya akan diikuti dengan rasa benci dan dendam yang berpanjangan. RasuluLlah s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud: "Hindarilah kamu daripada sifat hasad kerana ia akan memakan amalan kamu sebagaimana api memakan kayu yang kering " (Riwayat Bukhari dan Muslim).

7. Melalui sifat suka meremehkan orang lain

Sifat ego manusia ini selalunya akan lahir apabila seseorang individu itu merasakan dirinya sudah sempurna jika dibandingkan dengan orang lain. Orang lain dilihat terlalu kecil dan kerdil jika dibandingkan dengan apa yang dia miliki. Abu Umamah pernah meriwayatkan bahawa RasuluLlah s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud: "Tiga kelompok manusia yang tidak boleh dihina kecuali orang munafik iaitu orang tua Muslim, orang yang berilmu dan imam yang adil.'' (Riwayat Muslim).

8. Melalui sifat ujub atau bangga diri

Menurut Imam Ahmad, Rasulullah s.a.w. telah bersabda yang bermaksud: "Jangan kamu bersenang lenang dalam kemewahan kerana sesungguhnya hamba Allah itu bukan orang yang bersenang-senang sahaja.'' (Riwayat Abu Naim daripada Muaz bin Jabal)

9. Melalui sifat suka berangan-angan

Islam adalah anti kemalasan. Orang yang berat tulang untuk berusaha bagi mencapai kecemerlangan dalam hidup akan dipandang hina oleh Allah dan manusia. Mereka lebih gemar berpeluk tubuh dan menyimpan impian yang tinggi tetapi amat malas berusaha untuk memperolehnya.

10. Melalui sifat buruk sangka

Seseorang yang suka menuduh orang lain melakukan sesuatu kejahatan tanpa diselidiki terlebih dulu amat dicela oleh Islam. RasuluLlah s.a.w. bersabda yang bermaksud: ``Nanti akan ada seseorang berkata kepada orang ramai bahawa mereka sudah rosak. Sesungguhnya orang yang berkata itulah sebenarnya yang telah rosak dirinya.'' (Riwayat Muslim). viyamanis.

Thursday, April 2, 2009

Siti Nurhaliza kunjungi Tok Guru Nik Aziz





KOTA BHARU, 2 April: Penyanyi nombor satu Negara, Datuk Siti Nurhaliza Taruddin hari ini mengadakan kunjungan hormat ke atas Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Pertemuan yang diadakan di Pejabat Menteri Besar yang berlangsung kira-kira setengah jam itu turut dihadiri suaminya, Datuk Seri Khalid Jiwa atau lebih dikenali dengan panggilan ‘Datuk K’.

Siti Nurhaliza yang lebih mesra dengan panggilan ‘Siti’ mengambil peluang bertemu dengan Tuan Guru sempena dengan persembahannya di negeri itu sempena keputeraan Sultan Kelantan, Sultan Ismail Petra yang ke-59 di sebuah hotel malam tadi.

Sempena dengan kunjungan julungkali itu, Siti Nurhaliza turut menyampaikan cenderahatinya buat Tuan Guru dan begitu juga Tuan Guru turut menyampaikan cenderahati kepada pasangan suami isteri itu.

Datuk K sempat bertanya tentang kesihatan Tuan Guru khususnya berhubung masaalah penyakit yang dihidapi ketua kerajaan itu.

Siti ketika ditemui melahirkan rasa syukur kerana hasrat yang telah lama diidamkannya itu untuk bertemu akhirnya membuahkan hasil walaupun pertemuan itu hanya secara spontan tanpa dirancang awal.

Menurutnya, selama ini beliau hanya mengenali Tuan Guru hanya dalam media masa dan televisyen sahaja, tanpa bertemu secara dekat.

“Alhamdulillah Tuan Guru bersedia menerima kunjungan hormat saya dan suami dan pertemuan ini sebenarnya tiada sesuatu yang istimewa sebenarnya, maksudnya tiada agenda apa-apa.

“Orang kata sepanjang hidup ni nak juga lah bertemu dengan Tuan Guru kerana saya begitu menghormati beliau secara peribadinya,”ujarnya lagi.

Setelah bertemu dengan Tuan Guru, beliau semakin mengenalinya sambil menyifatkan Tuan Guru seorang yang berpegang pada prinsip serta ajarannya yang tersendiri.
Sumber_siasahdaily